Geestelijk fit blijven in deze tijden

Lichamelijk fit blijven is voor veel mensen lastig geweest in de afgelopen corona-maanden. Sportscholen zijn dicht geweest, binnensporten gestopt en gezamenlijk buiten sporten was ook al lastig. Alleen de mensen die gewend waren om in hun eentje te hardlopen, racefietsen of bootcampen konden ongehinderd doorgaan. De rest moest iets anders zien te vinden. Sommigen is dat gelukt door over te stappen op een andere vorm van beweging, bij velen is het jammerlijk mislukt met als gevolg dat hun lichamelijke conditie een stuk minder is dan aan het begin van 2020 (en ze er een paar corona-kilo’s bij hebben gekregen).

Geestelijk fit blijven – een levendig persoonlijk geloof – was de afgelopen maanden evenzeer een uitdaging, net als het behouden van de lichamelijke fitheid. Immers, de kerken gingen dicht, samenkomsten gingen online en in klein verband met andere gelovigen samenkomen ging niet meer of veranderde in online-contact. Mensen die er goed in waren om hun eigen persoonlijk geloof te onderhouden, waren de afgelopen maanden in het voordeel. Zij hadden een patroon waar ze op door konden borduren.

Waarschijnlijk heeft iedereen een combinatie nodig van ‘gezamenlijkheid’ en ‘individualiteit’ als het gaat om fit te zijn en te blijven – zowel als het gaat om de fitheid van het lichaam als ten aanzien van de fitheid van de ziel. Zelfs de mensen die gewoon zijn om in hun eentje te sporten, kennen ook de kracht van gezamenlijkheid. Neem als voorbeeld racefietsers. Zij doen dat soms met iemand samen of met een groep, ze trekken zich via een app op aan mensen die op een vergelijkbare manier racefietsen of ten minste spreken ze geregeld over het racefietsen met andere racefietsers (over materiaal, routes en voeding). Dit geldt ook voor het geestelijk fit zijn. Je kunt je geloof voeden terwijl je ‘op jezelf’ bent. Maar iedere gelovige weet ook hoe stimulerend het kan zijn (ook al is dat het ook weer niet altijd...) om daarnaast met anderen te bidden, zingen, over het geloof te praten of als groep samen te komen in een samenkomst.

Het ‘aspect van gezamenlijkheid’ was de afgelopen maanden dus veel lastiger opeens. Dit heeft grote gevolgen voor de gezondheid van het eigen geloof. Sommigen konden dit gemis aan gezamenlijkheid beter hebben dan anderen. Waarschijnlijk zijn sommige mensen ook in het voordeel omdat ze de ‘individuele kant’ veel meer ontwikkeld hadden of dat die kant hen beter ligt (dat heeft bijvoorbeeld ook te maken met wat voor type mens je bent). Dit verschilt van persoon tot persoon. Het geloof van sommigen drijft normaliter vooral op het gezamenlijke aspect (zoals ik eigenlijk alleen sportte als ik met anderen ging voetballen), terwijl anderen juist die gezamenlijkheid lastig vinden (zoals sommige solo-sporters het vooral lastig vinden om samen met anderen hard te lopen). Hoe het ook zij – je hebt zowel de individuele kant als de gezamenlijke kant nodig om werkelijk fit te worden en te blijven (dit geldt zowel voor lichamelijke fitheid als geestelijke fitheid). Ten aanzien van de individuele kant van de zaak komt het aan op je eigen inzet (gewoonte-vorming, tijdsbesteding, rust, concentratie, etc.). Ten aanzien van de gezamenlijke kant van de fitheid gaat het om de input van anderen die je nodig hebt (inspiriatie, aanmoediging, tips, input, etc.).

Ik geef hier een aantal (geestelijke) oefeningen die je kunnen helpen om je op geloofsgebied fit te houden en/of fitter te laten raken. Zowel het individuele als het gezamenlijke aspect kom je in deze punten tegen. Deze zeven tips zijn haalbaar – ook in tijden dat niet alles mogelijk is.

1. ZORG DAT DE BIJBEL OPEN GAAT
Maakt niet uit hoe en wanneer, maar zorg ervoor dat het je lukt. Met of zonder hulp van een (dag)boek of app. Lang of kort. Met of zonder uitleg. Welke vertaling ook. Of je er wat bij voelt of niet. Maar zorg dat er iets van ritme in komt en dat je uit die bijbel gevoed wordt. Zonder die bijbel geestelijk fit willen worden is zoiets als zonder wielen fietsen of zonder bal voetballen. Oftewel, dat gaat niet.

2. KRIJG REGELMAAT IN JE GEBED
Bidden kan altijd en overal en dat is fantastisch. Maar nodig is ook dat je ‘op een bepaalde tijd en op een bepaalde plek’ bidt. Mensen die alleen spontaan hardlopen, krijgen ook nooit een goede conditie. Zij die met zichzelf vaste afspraken hebben over wanneer ze gaan hardlopen – of ze er nu altijd zin in hebben of niet -, zij krijgen wel een steeds betere conditie. Zo is het met bidden ook – als je een of meer vaste momenten van gebed inbouwt in je dag, zul je merken dat je ook vaker spontaan in gesprek raakt met God. Die vaste momenten van gebed kun je ook invullen met gebeden van anderen (bv. liedjes op Youtube, geschreven gebeden die je hardop uitspreekt, o.i.d.) of bidden met anderen.

3. PRAAT EROVER MET ANDEREN
Je geloof is iets persoonlijks – zeker. Je hoeft ook niet altijd alles met iedereen te delen wat betreft je eigen geloof. Maar als je nooit iets deelt, kan je geloof ook zomaar verschralen. Zoals die bootcamper ook weer met nieuwe energie gaat bootcampen als hij op een verjaardag iemand gesproken heeft over allerlei leuke kanten van bootcampen (kanten waarvan ik het moeilijk voor te stellen vind dat die bestaan...). Zo wordt je eigen geloofsleven gestimuleerd als je met anderen praat over de dingen van het geloof. Je krijgt er nieuwe inspiratie en nieuwe ideeën van. Zorg dus voor mensen in je omgeving waar je je geloof mee kunt delen.

4. BRENG IN PRAKTIJK WAT JE ONTDEKT
Als je iets leert of ontdekt in de bijbel of van het geloof, dan is het zaak om dat in praktijk te brengen. Iemand wordt namelijk niet fit van kennis alleen, maar van dingen die werkelijk worden gedaan. Neem een bewegingswetenschapper, die wordt niet fit van zijn/haar kennis, maar alleen als hij/zij de opgedane kennis in praktijk brengt. Daarom, als je dingen ontdekt voor je geloof en je leven (over vrijgevigheid, liefhebben, geduld, bidden, hopen, vergeven, etc.), sla ze niet alleen op in je hoofd, maar breng ze in praktijk. Dat zal met vallen en opstaan lukken. Maar de ervaring die je dan op doet, maakt je geloof sterker.

5. SLUIT JE AAN BIJ EEN GROTER VERBAND MET KLEINERE VERBANDEN
De neiging kan zijn om alleen vrijblijvend, on-demand gebruik te maken van het aanbod van een groter verband. Zeker in deze corona-tijden is het makkelijk om online hier en daar wat te grazen. Maar zoals mijn opa al zei: ‘rondgrazende koeien worden niet vet’. Oftewel, als je overal alleen maar wat consumeert, zul je je maar matig ontwikkelen. Sluit je daarom ook aan bij een groter verband (bv. de kerk) en wordt binnen onderdeel van een kleiner verband (kring, groep, team, Alpha-cursus, o.i.d.). Zo’n kerk(groep) geeft je de regelmaat, de structuur en de input waar je geloof wel bij vaart. Binnen de geldende corona-beperkingen zullen er in de komende maanden meer en meer kansen komen om in het verband van de kerk samen te komen.

6. GEEF JE GEESTELIJKE FITHEID AANDACHT
Alles wat je aandacht geeft, groeit. Een cliché natuurlijk, maar, net als de meeste cliché’s, wel waar. Sta daarom stil bij je eigen geloof, bij hoe het leeft, over je (gebrek aan) enthousiasme voor God, over hoe je je voelt bij bepaalde vormen van gebed. Denk eens na over hoe je je tijd met God kunt indelen. Kijk om je heen of er mensen zijn aan wie je een voorbeeld zou kunnen nemen. Dit stilstaan werkt misschien wel het beste door letterlijk stil te worden, je ogen dicht te doen en na te denken. Voor anderen werkt het misschien beter om al schrijvend te reflecteren of hun geestelijke fitheid bespreekbaar te maken met iemand (en elkaar te bevragen).

7. CONTINUEER EN EXPERIMENTEER
Hardlopers weten dat je enige continuïteit moet aanbrengen in je trainingsmomenten als je echt iets wilt opbouwen. Maar hardlopers weten ook dat als je langere tijd hetzelfde doet (bv. hetzelfde rondje), je jezelf op een gegeven moment niet meer verbetert. Echter, als je bijvoorbeeld iets als intervaltraining toepast, kun je alsnog je tijden gaan verbeteren. Zo is het ook wat betreft je geestelijke conditie. Als je altijd maar hetzelfde doet, dan kun je op een gegeven moment op een bepaald niveau blijven hangen. Daarom is het goed om naast een aantal vaste gewoonten ook te experimenteren. Wissel eens van omgeving (bv. een conferentie, webinar), probeer eens iets nieuws uit (een wandeling waarbij je bidt voor de dingen die je om je heen ziet), durf eens uit je comfortzone te stappen (doe bv. mee aan een project dat bijdraagt aan het welzijn van anderen) of lees eens een inspirerend boek.

Zeven suggesties voor meer geestelijke fitheid. Ik hoop dat je er iets aan hebt. Probeer het eens, zou ik zeggen.

Vergeet bij dit alles deze drie dingen niet. Allereerst, er staat echt iets op het spel. Vooral je band met God. Maar ook je eigen welbevinden – een goede geestelijke conditie geeft namelijk ook vrede, zekerheid en rust van binnen. Het heeft bovendien gevolgen voor anderen, want geestelijk fitte mensen zullen meer liefhebben en wijzer in het leven staan. In de tweede plaats, vergeet niet steeds weer het goede nieuws van Jezus Christus gaat over vergeving, een nieuw begin, door opoffering naar een nieuw leven. Als je dat beseft, voorkom je dat je van geestelijke fitheid een soort wedstrijd gaat maken waarbij je jezelf probeert te bewijzen voor God of anderen. In de derde plaats, vergeet niet dat je er niet alleen voor staat. Een goede geestelijke conditie is niet iets wat je op basis van wilskracht zelf zal moeten zien te regelen. God wil je met zijn Heilige Geest hierbij helpen. Vraag daarom om de hulp, inspiratie en kracht van de Geest. Die vraag wordt namelijk altijd beantwoord.

Go for it!

Naar de lijst

Gerelateerde pagina's